Pembayaran Fasa Kedua BPN Bermula Isnin, 4 Mei 2020

Berita baik untuk rakyat Malaysia, pembayaran fasa kedua Bantuan PRIHATIN Nasional (BPN) akan dibayar bermula 4 Mei 2020.

Pembayaran Fasa Kedua BPN Bermula Isnin, 4 Mei 2020

Pengumuman ini dibuat oleh Menteri Kewangan YB Tengku Dato' Sri Zafrul Aziz berikutan pakej ransangan BPN bagi rakyat Malaysia yang diumumkan Perdana Menteri sebelum ini. Pembayaran akan dilakukan secara berperingkat sama seperti pembayaran pada Fasa Pertama sebelum ini iaitu bermula 6 April yang lepas.


Pembayaran BPN

Sebagai perkongsian, Kerajaan telah mengumumkan Bantuan PRIHATIN Nasional (BPN) pada 29 Mac yang lepas bagi membantu rakyat Malaysia yang terpalik dengan pandemik COVID-19 yang sedang melanda seluruh negara kita ini.

Dengan arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) lagi, pasti rakyat banyak yang tidak dibenarkan untuk bekerja sekali gus tidak mempunyai pendapatan. Ada juga yang terpaksa dipotong gaji dan sebagainya. Oleh itu, Kerjaan tampi dengan beberapa insentif buat mereka yang layak termasuk BPN ini.

Pembayaran Fasa Kedua BPN Bermula Isnin, 4 Mei 2020

Fasa Pertama sudah dilunaskan oleh MOF sebelum ini pada awal April dan kini bagi fasa Kedua pula, ianya akan dibayar bermula Isnin, 4 Mei 2020

Bagi fasa Kedua pula, jumlah bayaran baki yang akan diterima adalah seperti berikut bagi beberapa kategori:

B40 Isi Rumah RM4000 Ke Bawah : RM600
B40 Bujang RM2000 Dan Ke Bawah : RM300
M40 Isi Rumah  RM4001 Hingga RM8000 : RM500
M40 Bujang RM2001 Hingga RM4000 : RM250

Seperti pada fasa pertama, bayaran akan dibuat secara terus ke akaun bank berdaftar di bawah data Bantuan Sara Hidup (BSH) dan data percukaian Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM). Tak perlu bersesak-sesak di mesin ATM BSN. Boleh semak secara online sahaja dengan cara ini.

Permohonan Rayuan BPN

Pembayaran Fasa Kedua BPN Bermula Isnin, 4 Mei 2020

Sementara itu, bagi permohonan rayuan BPN, anda mestilah berbuat demikian sebelum 30 April 2020 melalui portal rasmi BPN


Bagi isi rumah mahupun individu bujang yang memenuhi kriteria tetapi tidak tersenarai atau tidak lulus, anda boleh buat rayuan. 

"Setiap permohonan baharu dan rayuan yang diterima akan mula diproses pada Mei. Bagi permohonan yang lulus, bayaran secara sekali gus juga akan dilakukan pada Mei"

Post a Comment

Previous Post Next Post