Bagaimana Dapatkan Semula Refund Kalau Cancel Order Di Shopee

Bagaimana Dapatkan Semula Refund Kalau Cancel Order Di Shopee

Mungkin anda ada buat pembelian di Shopee baru-baru ini tetapi tiba-tiba seller tersebut batalkan atau cancel order anda. Tapi anda sudah pun buat bayaran. Jadi macam mana anda nak dapatkan semula refund atau duit anda tersebut?

BACACara Daftar Akaun Shopee Untuk Pengguna Baru

Seller mungkin tak perasan barang yang dipesan oleh anda atau buyer sebenarnya dah habis stok. Jadi jalan yang terbaik adalah cancel order anda dan pulang semula duit yang dibayar. Dengan duit tersebut anda boleh beli daripada seller lain.

Cara Dapatakan Semula Refund Di Shopee

Bagi yang tidak tahu, jika pesanan atau order anda dibatalkan, proses pemulangan duit anda akan dilakukan serta merta berdasarkan cara pembayaran yang anda buat.

Ini bermaksud, proses refund dan jangka masa yang anda akan terima duit semula adalah berbeza mengikut cara pembayaran yang anda buat; mungkin menggunakan kad debit/kredit, online banking, shopeepay, bayar dan di 7eleven dan sebagainya.

Jika anda buat pembayaran secara:

Kad Kredit / Kad Debit / Kad Kredit Ansuran

Refund akan dikreditkan semula kedalam kad anda tersebut dalam tempoh 7-14 hari bekerja. Ianya bergantung juga kepada bank yang mengeluarkan kad tersebut.

ShopeePay / Online Banking / Bayar Cash Di 7Eleven@KK Mart

Refund atau pembayaran akan dikreditkan semula kedalam akaun ShopeePay dalam tempoh 24 jam. Jika duit sudah berjaya dipulangkan, anda boleh guna semula duit tersebut atau keluarkan duit masuk ke akaun bank menggunakan Duit Now.

Jangan risau, anda akan menerima notifikasi yang memberitahu refund anda berjaya. Anda boleh tengok pada bahagian Notifications > Order Updates dalam aplikasi Shopee anda.

Bagaimana Dapatkan Semula Refund Kalau Cancel Order Di Shopee

Untuk info lanjut berkaitan proses refund, anda boleh rujuk Help Center Shopee MY.

Post a Comment

Previous Post Next Post