[Kemaskini] Ini Senarai Negara Yang Tidak Dijangkiti COVID-19 Setakat Ini

Tahukah anda , dikala dunia kini sedang menghadapi krisis jangkitan COVID-19 ini, sebenarnya terdapat 16 negara yang tidak dijangkiti lagi COVID-19 sekatat ini.

Ini Senarai 16 Negara Yang Tidak Dijangkiti COVID-19 Setakat Ini
sumber : IPHR

Corona Virus atau namanya COVID-19 telah bermula pada tahun Disember 2019 yang disyaki bermula daripada Wuhan, China. Sejak itu, dari hari ke hari pasti ada negara yang dilaporkan telah mencatatkan kes positif virus ini sehingga sekurang-kurangnya 185 buah negara dijangkiti.

Dengan penyebaran yang cepat ke seluruh dunia, akhirnya WHO telah mengkelaskan ianya sebagai pandemik COVID-19. Pesakit mungkin dijangkiti dan peroleh beberapa simptom seperti demam, batuk dan sukar bernafas. Ada juga disahkan positif tetapi tidak mempunyai simptom tersebut tetapi pastinya berkemungkinan akan disebarkan kepada orang lain jika tidak di kuarantin.

Negara Yang Tidak Dijangkiti COVID-19 Setakat Ini

Ini Senarai 16 Negara Yang Tidak Dijangkiti COVID-19 Setakat Ini

Jadi kini hampir seluruh dunia telah mengambil langkah sama ada Lockdown atau Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) seperti berlaku di Malaysia. Anda tidak dibenarkan berada di luar rumah tanpa sebab yang munasabah. Anda tidak dibenarkan bekerja dan boleh keluar jika ingin membeli keperluan harian seperti makanan sahaja.

Tahukah anda, sebenarnya daripada keseluruhan negara yang wujud di dunia ada, masih ada lagi negara yang tidak dijangkiti pandemik COVID-19 ini. Dilaporkan oleh AlJazeera, terdapat 16 buah negara setakat ini tidak dijangkiti virus ini (ketika artikel ini ditulis)

Senarai 16 buah negara tidak dijangkiti COVID-19 (Kini 13 Negara)

  1. Comoros
  2. Kiribati
  3. Lesotho
  4. Marshall Islands
  5. Micronesia
  6. Nauru
  7. North Korea
  8. Palau
  9. Samoa
  10. Sao Tome and Principe
  11. Solomon Islands
  12. Tajikistan
  13. Tonga
  14. Turkmenistan
  15. Tuvalu
  16. Vanuatu

Post a Comment

Previous Post Next Post