Ini Senarai Semasa Zon Merah Yang Dikeluarkan Oleh Pihak KKM Sendiri

Ini Senarai Semasa Zon Merah Yang Dikeluarkan Oleh Pihak KKM Sendiri

Anda tidak pasti, anda tinggal atau kerja di zon apa ketika pandemik COVID-19 ini? Jangan risau, anda boleh tengok senarai semasa zon merah yang dikeluarkan oleh pihak KKM sendiri.

Di Malaysia, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengkelaskan 3 jenis zon bagi menentukan jumlah kes positif COVID-19 di kawasan, daerah atau mukim tersebut.

Zon ini dikelaskan dengan 3 warna. Zon Hijau menunjukkan 0 kes atau tiada kes jangkitan yang dilaporkan, zon kuning pula untuk 1-40 kes positif dan zon merah menunjukkan telah berlaku 41 kes dan keatas jangkitan COVID-19 di kawasan tersebut.

Tapi mungkin ada maklumat yang tidak sampai yang menunjukkan sebenarnya anda berada di zon merah, maka langkah berjaga-jaga dan pematuhan SOP sangat perlu.

Dalam masa yang sama juga, bermula 22 Oktober 2020, pekerja sektor swasta dan awam bahagian pengurusan dan pengawasan diarahkan untuk bekerja dari rumah yang melibatkan zon merah. Arahan ini bagi mengurangkan pergerakan sekaligus memutuskan rantaian COVID-19 di kawasan-kawasan zon merah ini.

Senarai Lokasi Zon Merah Di Malaysia

Berikut Berikut adalah pecahan zon merah mengikut daerah dan mukim yang terkini bagi seluruh Malaysia (kumulatif 7 Oktober - 20 Oktober 2020) yang melibatkan negeri Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Sabah

Ini Senarai Semasa Zon Merah Yang Dikeluarkan Oleh Pihak KKM Sendiri

Anda berada di dalam zon merah ini?

Jika ya, jangan panik, patuhi segala arahan yang dikeluarkan oleh pihak Kerajaan dan ikut segala SOP yang telah ditetapkan oleh pihak MKN dan KKM.

Semoga penularan ini dapat diputuskan dan dihapuskan dari Malaysia


sumber : KKM

Post a Comment

Previous Post Next Post