Gunakan Aplikasi Gerak Malaysia Bagi Bergerak Antara Negeri Sepanjang PKP

Menteri Kanan (Keselamatan) telah mengumumkan, jika anda ingin bergerak antara negeri sepanjang PKP ini, anda boleh mohon melalui aplikasi Gerak Malaysia.

Gunakan Aplikasi Gerak Malaysia Bagi Bergerak Antara Negeri Sepanjang PKP

Jika pada awal Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dahulu, kita lihat orang ramai berpusu-pusu pergi ke balaik poli bagi memohon pergerakan antara negara atau ingin bergerak antara negeri. Jadi pada masa itu, orang ramai berkumpul bagi membuat permohonan secara manual. Tidak sampai beberapa jam, akhirnya permohonan itu semua dibatalkan kerana beberapa isu.

Kita sedia maklum, selama tempoh PKP ini, rakyat tidak dibenarkan bergerak antara negeri tanpa kebenaran daripada PDRM. Jika mahu bergerak pun, rakyat hanya diberi bergerak dalam radius 10KM sahaja jika ada keperluang

Guna Aplikasi Gerak Malaysia Untuk Bergerak Antara Negeri

Hari ni, Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Sri Ismail Sabri mengumumkan sebuah aplikasi Gerak Malaysia iaitu digunakan untuk bergerak antara negeri. Jika anda ingin kembali ke bandar daripada kampung atau sebaliknya, anda boleh buat permohonan melalui aplikasi ini. Manakala bagi mereka yang tidak mempunyai akses kepada internet, anda boleh buat permohonan secara manual di balai polis terdekat tetapi dengan beberapa SOP yang diperkenalkan. Buat temu janji dengan balai itu terlebih dahulu.

Anda boleh mula memohon pada 25 April 2020 kelak tetapi status permohonan masih lagi belum diketahui bila akan diumumkan. Jadi buat masa ini, Kerajaan akan mengumpul data terlebih dahulu, dan barulah akan diberitahu SOP seterusnya.

Diharapkan pihak MKN terutamanya akan menyediakan SOP yang ketat bagi mereka yang ingin ke kampung bagi menyambut Ramadan. Ini kerana golongan tua adalah antara golongan yang berpotensi mudah dijangkiti COVID-19 ini. Jadi ianya perlu diperhalusi terlebih dahulu.

Aplikasi Gerak Malaysia :  Play Store/Icon/button  Apps Store/Icon/button/#367DC4 alert-success

Post a Comment

Previous Post Next Post