Muazzin Lafaz Azan Berbeza Daripada Biasa Disebabkan COVID-19

Beberapa video yang tersebar di ruang internet menunjukkan muazzin lafaz azan berbeza daripada biasa kerana disebabkan wabak COVID-19.

Muazzin Lafaz Azan Berbeza Daripada Biasa Disebabkan COVID-19

Muazin sedang melaungkan azan dan katanya di negara Kuwait sebak kita melaungkan azan. Selain daripada itu juga, terdengan lafaz yang disebut juga berbeza daripada apa yang biasa kita dengar sehari-hari di Malaysia khususnya. Kuwait ketika ini mencatatkan 80 kes positif COVID-19.

Lafaz Azan Sedikit Berbeza

Dalam video di twitter @kiaudn menunjukkan seorang muazzin melafaskan azan tetapi sedikit berbeza daripada apa yang biasa kita dengar. Muazzin melakukan perubahan lafaz azan, dari yang  biasa kita dengar "hayya ‘alassolah" (mari melakukan solat) menjadi "al-salatu fi buyutikum" (solatlah kalian dirumah).



Sebenarnya video seperti ini bukan sahaja ada di Twitter, tetapi di Youtube ada mereka kongsikan azan sedemikian tetapi dengan muazzin dan kawasan yang berbeza. Nampaknya ianya seperti juga berada di negara Arab tetapi tiada kesahihannya lagi.

Kejadian ini berlaku katanya disebabkan adalah bagi menggalakan orang ramai supaya melakukan solat hanya dirumah dan mengelakkan berada di kawasan orang ramai walaupun untuk melakukan solat jemaah disebabkan oleh wabak COVID-19 ini.


Kini di beberapa negara sudah menutup beberapa masjid bagi mengekang masalah wabak ini daripada tersebar kepada orang lain. Pastinya umat Islam sedikit terkesan dimana masjid mereka terpaksa ditutup. Tetapi mereka juga faham, ianya dilakukan adalah demi langkah pencegahan yang juga diajar dalam Islam.

Tapi betul ke lafaz ini? Ada hadis yang menunjukkan Rasulullah pernah melakukan perkara sedemikian?

Dalil Disebalik Lafaz Azan Tersebut

Dalam thread video twitter itu, individu tersebut telah lampirkan sebuah hadis dimana kejadian ini pernah terjadi zaman para nabi dan para sahabat ketika dahulu.

Beberapa video yang terseba di ruang internet menunjukkan muazzin lafaz azan berbeza daripada biasa kerana disebabkan wabak COVID-19.

bermaksud :

Diriwayatkan daripada `Abdullah bin Al-Harith:

Pada ketika hari hujan, Ibn Abbas menyampaikan khutbah dihadapan kami dan apabila muazzin melaungkan azan dan berkata "Haiyi` ala-s-salah (mari melakukan solat), Ibnu Abaas memerintahkan dia berkata 'Solatlah dirumahmu'. Orang lain mula memandang satu sama lain (hairan). Lalu Ibn Abbas berkata, 'Ia pernah dilakukan oleh orang yang lebih mulia daripada saya (Iaitu Nabi Muhammad SAW), dan ia adalah dibenarkan'  - Sahih al-Bukhari

Mungkin hadis ini yang dipegang oleh masyarat di tanah arab yang melaungkan azan dengan lafaz sedemikian bagi mengingatkan tentang solat hanya di rumah buat masa ini. Kurangkan berada di tempat yang sesak dan penuh dengan orang ramai ketika ini.


sumber hadis : sunnah.com

Post a Comment

Previous Post Next Post