Tiada Bazar Ramadhan Di Selangor. Anda Ok Ke?

Akhirnya negeri ke-3 telah mengumumkan dan yang terbaru adalah dimana, tiada Bazar Ramadhan di Selangor tahun ini.

Tiada Bazar Ramadhan Di Selangor. Anda Ok Ke?

Bulan Ramadhan kurang lebih akan menjelma dalam 3 minggu lagi daripada tarikh hari ini. Jadi jika kebiasaan pastinya banyak persiapan yang dibuat bagi menemui bulan yang mulia ini setiap tahun. Bukan sahaja di Selangor tetapi diseluruh negara.

Tetapi dengan kehadiran krisis COVID-19 ini, pastinya akan merencatkan persiapan Ramadhan pada umat Islam terutamanya Malaysia. Jika disini, sebagai amalan budaya, bazar Ramadhan wajib akan diadakan diseluruh pelusuk negeri sama ada di bandar, pekan dan kampung.

Tetapi keadaan ini telah berubah dimana Kerajaan Selangor telah mengumumkan tiada Bazar Ramadhan pada tahun ini. Keputusan ini telah diumumkan sendiri oleh Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari iaitu selepas perbincangan dilakukan dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.

"Kita akan batalkan bazar Ramadhan di seluruh Selangor sehingga masa bersesuian ditetapkan"

Katanya lagi, jika Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengumumumkan ianya boleh dilaksanakan, mungkin bazar ini akan diadakan semula. Buat masa ini bazar Ramadhan di seluruh Selangor adalah batal.

Bazar Ramadhan Juga Batal Di Beberapa Negeri Lain

Sebenarnya sebelum Selangor mengumumkan keputusan pembatalan bazar Ramadhan, Negeri Sembilan dan Terengganu juga telah mengumumkan keputusan ini. Keputusan pembatalan ini termaktub kepada perbincangan dalam negeri.

Bazar Ramadhan Juga Batal Di Negeri-Negeri Lain

Paling awal yang mengumumkan adalah Negeri Sembilan, dimana Menteri Besar, Datuk Seri Aminudin Harun dimana tiada bazar Ramadhan di Negeri Sembilan pada tahun ini juga disebabkan krisis pandemik COVID-19 ini. Selang beberapa hari, Kerajaan Negeri Melaka pula mengumumkan tiada bazar Ramadhan ekoran penularan wabak COVID-19 di Melaka dan di Malaysia khususnya.

Kemudian barulah Terengganu mengumumkan melalui selepas dipersetujui dalam Mesyuarat Jawatankuasa Khas Keselamatan Negeri (JKKN) Terengganu yang dipengerusikan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar semalam. Maka tahun ini tiada bazar Ramadhan di Terengganu

Jadi kepada anda khusus umat Islam di negeri-negeri ini, anda ok ke? Setuju ke dengan keputusan tiada bazar Ramadhan tahun ini? Mungkin kita amalkan tradisi 70-an sebelum ini melalui konsep tukar-tukar makanan dengan jiran-jiran kan.

Post a Comment

Previous Post Next Post